31 Ekim 2009 Cumartesi

HİSSEDİYORUM O HALDE YOKUM


Var mısın yok musun yarışması yıllardır almış başını gidiyor. Gerçi bazen çok merak ediyorum bu yarışma ne bir genel kültür yarışması ne de bir bilgi yarışması acaba tek amacı millete heyecan yaşatmak mı? Gerçi yarışma gittikçe heyecanını yitirmeye başlamış bir duruma geldiği için bazen ünlüleri davet ediyorlar (ben önceleri de bir heyecanını falan görmedim kim ne alıyor ne kaybediyor ilgilenmiyorum) ama oraya en çok heyecan getireceğini düşündüğüm kişi ancak Recep İVEDİK olur. Birisi el kaldırıp recep bey ben büyük hissediyorum demeye niyetlense hemen fırçayı basar; “höst, çakal Hamdi beyle anlaştınız değil mi? sus l.n sus sana soran oldu mu?” gibi cevaplarla ağızlarının payını verir.



Ben TV ile pek arası olmayan bir kişi olmama rağmen bir kere izlemek zorunda kaldım. Çoğunluk onu izlemeye karar verince bende oyunbozanlık yapmayıp çoğunluğa uymak durumunda kaldım. Ancak bu sefer de boş boş izleyipte kutudan ne çıkacak diye bakmadım. Şimdi yarışmanın izlediğim bölümlerinden birkaç kesit aktarıyorum.

Metin Bey yaklaşık olarak 2 yıl sonra yeniden yarışmacı oluyordu. (neden ikinci kez yarışmacı olmuş? Başka başvurular yok muydu? Gibi sorular ilgi alanıma girmediği için bilmiyorum neyse o ayrı bir konu) Son olarak 3 tane 500 Bin TL ve bir tane 200 TL kalmıştı. (Başta 10 tane 500 Bin TL vardı Acun beyin yorumundan anladığım kadarıyla) Hamdi bey 3 tane 500 Bin ve 1 tane 200 TL lik tablo karşısında 225 Bin TL lik bir teklif yapmış. Şimdi bunu matematiğin en yakın sayıya yuvarlama konusuna göre değerlendirelim. 25 ve yukarısı olduğu zaman 50 ye yuvarlayacaktık evet yuvarladık ve 250 Bin TL oldu.

Şimdi bu durumu istatistik’in olasılık (ihtimal) konusuna göre değerlendirelim. 3 kırmızı bir mavi olduğuna göre mavi çıkma olasılığı %25 kırmızı çıkma olasılığı ise %75 tir. Neyse birinci kutu kırmızı çıktı şimdi ikinci kutuya geçelim. Bu sefer 3 kutu var 2 kırmızı bir mavi. Bu sefer kırmızı çıkma olasılığı %66 mavi çıkma olasılığı ise %33 tür. Şimdi 250 Bin koyacak ve kazanırsa 500 Bin alacak demek oluyor ki 1 koyacaksın 2 alacaksın. Ancak kaybetme ihtimali daha yüksek bir durumdadır. Böyle bir durum karşısında ne denilmeliydi. “DÜŞÜNÜYORUM O HALDE VARIM” Ama metin bey kutusunda kırmızı hissediyormuş. Böyle bir durumda ne dedi “HİSSEDİYORUM O HALDE YOKUM” (demek ki “düşünüyorum o halde varım” sözü zamanla değişime uğramış ve “hissediyorum o halde yokum” sözüne dönüşmüştür) bu durum karşısında felsefenin “değişmeyen tek şey değişimin kendisidir” sözü bir kez daha geçerliliğini kanıtlamıştır.

Olasılık konusundan tespit ettiğimiz gibi çıkma olasılığı yüksek olan 2 tane 500 Bin TL çıkmış geriye ise bir tane 500 Bin TL ve bir tane 200 TL kalmıştı. Bu durumda Hamdi Bey 112 bin TL lik bir teklifte bulundu. Bu durumda 1 koyup yaklaşık olarak 4,5 katını alacaktır. Şimdi bu durumun da analizini yapacak olursak mavi çıkma olasılığı %50 kırmızı çıkma olasılığı da %50 dir. Ancak bu sefer öncekine oranla ortaya koyduğu paranın iki katını değil yaklaşık olarak 4,5 katını alacaktır. Metin bey de analizlere mi dayandı nedir onu anlamadım ama bu sefer yapması gerekeni yaptı ve yokum dedi. Çünkü kazanma olasılığı %50 ve ortaya koyduğu paranın 4,5 gibi bir katını alacaktır. Ama bu sefer %50 lik bir durum olduğu için mavi ile kırmızı çıkma olasılıkları birbirine eşittir. Ve korkulan oldu Metin beyin kutusunda 500 Bin TL değil diğer %50 lik ihtimale sahip olan 200 TL çıktı. Böylelikle bu bölüm de Hamdi Bey için mutlu sonla bitmiş oldu.

Kutuyu açtırmakta ne bir fikir yürütebiliyorsun ne bir soruya yanıt vererek açtırıyorsun ne de hafızana göre davranıyorsun dayandığın tek şey senin o anki hislerindir. Ne yazık ki benim de 6. hissim pek kuvvetli sayılmaz. Onun için Eğer bir gün Ben oraya yarışmacı olarak katılırsam -ki öyle bir niyetim de yok- ya evde bir liste hazırlayacağım hangi kutudan başlayacağımı ya da sağ baştan say ve aç diyerek açtıracağım.

o.tuncay191@hotmail.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder